Czytelne CV - jak napisać?

Katarzyna Kulas-Kurek
25.04.2023

Jest wiele sposobów na napisanie CV. Kilka sposobów na to jak napisać skuteczne CV napisaliśmy we wcześniejszym artykule.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak napisać czytelne CV,
  • jakie tło jest najlepsze do CV,
  • jaki rozmiar i rodzaj czcionki jest najbardziej czytelny,
  • w jaki sposób przedstawić swoje doświadczenie zawodowe,
  • czy CV zawsze powinno mieścić się na jednej stronie,
  • czy powinno się umieszczać zdjęcie w CV.

 

Na rynku są dostępne narzędzia, które pomagają w napisaniu takiego dokumentu. Z wielu z nich można skorzystać bezpłatnie i można wybrać spośród wielu szablonów. Jeśli zależy Ci na pracy w konkretnej firmie i chcesz się wyróżnić spośród wielu kandydatów, postaw na czytelne i profesjonalne CV.

Jak je przygotować?

Skorzystaj z naszych porad zebranych w tym artykule!

Nie wiesz jak napisać CV, które przyciągnie uwagę rekrutera?

1. Białe czy ciemne tło w CV?

Na co dzień korzystasz z ciemnego ekranu w telefonie i chcesz w podobnym stylu przygotować CV? Odradzamy!

Tryb „dark mode” w telefonach, tabletach czy komputerach ma wiele zalet. Najczęściej wymienianymi są mniejsze zużycie energii oraz ochrona naszych oczu przed szkodliwym promieniowaniem.

Dlaczego CV z czarnym tłem to zły pomysł?

  • Czytanie na papierze białych liter na czarnym tle bardzo męczy wzrok
  • Zużywa się niepotrzebnie dużo tuszu przy drukowaniu dokumentu
  • Nie można robić notatek podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Jeśli koniecznie chcesz wykorzystać ciemne tło w CV, zrób to na przykład w części z danymi kontaktowymi.

Białe tło i czarne litery? Jesteśmy na TAK.

2. Czy rozmiar czcionki w CV ma znaczenie?

Trudno jest jednoznacznie powiedzieć jaki rozmiar czcionki powinno się używać w CV. Zwykle doradzamy rozmiar 10 lub 12.

To na co również warto zwrócić uwagę to rodzaj czcionki, który wykorzystujemy.

Poniżej jest screen z dokumentu Word. Mamy 3 wersje słowa CV, napisane różnymi rodzajami czcionki i takim samym rozmiarem. Widzicie różnicę?

3. Daty - odwrócona chronologia, czyli jak?

Przyjęło się, że daty w takich dokumentach jak CV piszemy w odwróconej chronologii, czyli „od końca”.

Co to znaczy?

Jeśli opisujesz swoje doświadczenie zawodowe, zaczynasz od najnowszej pracy, a kończysz na pierwszej pracy.

Dlaczego to takie istotne?

Rekruter czytając Twoją aplikację, chce dowiedzieć się, czym zajmujesz się na aktualnym stanowisku.

Później, czytając o wcześniejszych pracach, buduje Twój obraz profesjonalisty. Widzi dokładnie, co sprawia, że jesteś osobą, która zdecydowała się zaaplikować na to stanowisko.

Jeśli aplikujesz na stanowisko starszego specjalisty, rekruter powinien najpierw przeczytać o Twoim obowiązkach i osiągnięciach na stanowisku specjalisty.

O doświadczeniu w pierwszej pracy, może przeczytać na końcu.

W ten sam sposób przedstaw daty wykształcenia czy ukończonych kursów.

Jeśli chodzi o format, dobrze sprawdza się miesiąc-rok.

4. Czy grafiki do przedstawienia umiejętności to dobry pomysł?

Chcąc zaoszczędzić miejsce kandydaci stosują różne grafiki (gwiazdki, kropki czy plusy), aby przedstawić swoje umiejętności czy ich poziom.

Dlaczego najczęściej nie jest to dobry pomysł?

Przede wszystkim dlatego, że symbole (bez kontekstu słownego) mogą być różnie interpretowane przez rekrutera.

Załóżmy, że znajomość języka obcego określona została trzema gwiazdkami z pięciu. Rekruter może przyjąć, że oznacza to poziom B2/średni. Ale co oznacza 5 gwiazdek? To jest poziom C2, biegłość zawodowa czy ojczysta?

Jak widzicie już tylko na tym przykładzie widać jak duże pole do interpretacji. A jeśli pracodawca ma porównywać kilka czy kilkanaście CV, które są tak samo oznaczone, ale ostatecznie przedstawiają inny poziom?

Czas i precyzja są w procesie rekrutacyjnym niezwykle ważne. Rekruterzy pracują pod dużą presją. Nie utrudniaj im pracy dokumentami trudnymi do odczytania.

 

Przeczytaj również:

Czy doświadczenie zawodowe ma znaczenie w IT?

Jakie cechy powinien posiadać lider zespołu?

 

5. Czy CV powinno być na jednej stronie?

Nie. Jednostronicowe CV to mit, który pojawia się na różnych szkoleniach zawodowych.

Jeśli masz bogate doświadczenie zawodowe, trudno będzie Ci zmieścić się na jednej stronie A4. I to jest OK.

Dla rekrutera istotne jest czy Twoje umiejętności zgadzają się z tymi, które są potrzebne na danym stanowisku. Jeśli potrzebujesz 2 czy nawet 3 strony, aby je przedstawić, zrób to.

Mała czcionka, brak przerw między kolejnymi firmami, brak opisu obowiązków czy doświadczenia sprawi, że CV będzie wyglądało mało profesjonalnie.

6. Czy potrzebne jest zdjęcie?

To zależy, do jakiej firmy aplikujesz.

Jeśli chodzi o Polskę, nie ma regulacji, które jasno mówią, że CV powinno zawierać zdjęcie.

Jeśli jednak aplikujesz, do firmy z siedzibą poza granicami Polski, sprawdź jakie prawa obowiązują w tym konkretnym kraju. Są państwa, w których umieszczenie w CV zdjęcia jest zabronione i z automatu wykreśla Cię z rekrutacji.

Profesjonalne CV dla rekrutera

Jeśli nie masz pewności jak napisać dobre CV, skorzystaj z jednego z dostępnych kreatorów CV. Szablony dokumentów pozwolą Ci w krótkim czasie stworzyć CV, które będzie prawidłowo sformatowane i przyjazne rekruterowi.

Wybierz odpowiadający Ci wzór, wpisz informacje w odpowiednie pola i gotowe. Będziesz mieć profesjonalne CV.

Czy czytelne CV wpływa na odbiór przez rekrutującego?

Tak. Jeśli dokument napisany jest w przejrzysty sposób, a przeczytanie go nie sprawia kłopotu, zyskujesz przewagę.

 

To Cię zainteresuje:

Profesjonalny profil na LinkedIn

 

Najczęściej zadawane pytania - czytelne CV

1. Ile kosztuje napisanie profesjonalnego CV?
Jeśli nie czujesz się pewnie w pisaniu, dawno nie pisałeś, czy po prostu nie masz czasu, aby zająć się napisaniem czytelnego CV – możesz skorzystać z usług specjalistów, którzy piszą CV za pieniądze. Ceny za taką usługę wahają się od 200 do nawet 500 zł i są uzależnione od skomplikowania Twojej branży i wersji językowych. Są firmy, które oferują CV w pakietach, wtedy wychodzi to nieco taniej.
My ze swojej strony, zachęcamy do skorzystania z bezpłatnych rozwiązań. Nikt nie zna lepiej zawiłości Twojej pracy i obowiązków niż Ty sam/-a. Warto wykorzystać tę przewagę, aby wyróżnić się jakością informacji w CV.

2. Gdzie można za darmo pobrać CV?
Czytelne CV, możesz skorzystać z bezpłatnych szablonów. My polecamy cv.pracuj.pl, interviewme.pl, aplikuj.pl oraz canva.com.

3. Jak napisać najprostsze CV?
Czytelne CV powinno zawierać:
• imię i nazwisko,
• dane kontaktowe (numer telefonu, adres mailowy),
• krótką notatkę z podsumowaniem zawodowym,
• najważniejsze umiejętności, które są wymagane na stanowisku, o które się ubiegasz,
• dokładnie opisane doświadczenie zawodowe,
• zwięźle przedstawione wykształcenie,
• najważniejsze dla nas zainteresowania (takie, o których faktycznie możemy opowiadać z pasją),
• klauzula o przetwarzaniu danych (RODO).

4. Jak napisać w CV, że się nadal pracuje?
Jeśli aplikujesz do nowej firmy nadal pracując u innego pracodawcy, podaj w CV datę rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku a w miejscu daty zakończenia napisz „nadal”. Możesz też w tym miejscu zostawić puste pole. To pozytywnie wpływa na czytelność Twojego CV dużo lepiej niż tłumaczenie pełnymi zdaniami, swoją obecną sytuację zawodową.

Wyróżnienia i organizacje