HR Dream Team 2024

Infolet na platformie TikTok

TikTok jako platforma do komunikacji z kandydatami (nie tylko Gen Z)
Katarzyna Kulas-Kurek
26.06.2024

Czwartek, 20 czerwca 2024, zapadnie w naszej pamięci na długo. Tego dnia, podczas gali konkursu HR Dream Team 2024 otrzymaliśmy nagrodę, za projekt „TikTok jako platforma do komunikacji z kandydatami (nie tylko Gen Z)”.

To wyróżnienie jest dla nas wyjątkowe, ponieważ projekt dotyczy platformy kontrowersyjnej, która jest postrzegana jako ta „dla dzieciaków”, do tańczenia i infantylnych czy wręcz niebezpiecznych treści. Jesteśmy świadomi zagrożeń, jakie wiążą się z tą platformą, szczególnie dla bardzo młodych osób.

Dlaczego więc postanowiliśmy założyć profil na tej platformie? Na co musieliśmy zwrócić uwagę na początku obecności na TikTok? Co nas zaskoczyło po pół roku korzystania z narzędzia? Jak oceniamy biznesową zasadność tej decyzji?

Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

Dlaczego TikTok?

Infolet działa w branży IT, której rynek pracy jest zdominowany przez pokolenie Z i kandydatów pasywnych.

Dotychczasowe kanały komunikacji, takie jak zakładka Kariera, LinkedIn, Facebook czy Instagram, okazały się niewystarczające.

Szukaliśmy nowych kanałów komunikacji. TikTok, z rosnącą popularnością wśród młodych użytkowników, wydawał się atrakcyjnym rozwiązaniem.

Jak przygotowaliśmy się do prowadzenia konta?

Pomysł pojawił się w październiku 2022 roku.

Zaczęliśmy od analizy raportów dotyczących popularności poszczególnych mediów społecznościowych w wybranej przez nas grupie docelowej. Kolejnym krokiem było określenie celów oraz mierników sukcesu. Mając te informacje, łatwiej było przygotować strategię obecności i budowania wizerunku firmy na tej platformie. Przygotowaliśmy też plan działania na 3 kolejne miesiące. Zakupiliśmy potrzebny do nagrań sprzętu. Zbudowaliśmy zespół, który miał być odpowiedzialny za prowadzenie kanału. Ostatnim etapem było wymyślenie tematów i przygotowanie scenariuszy do filmów.

Profil wystartował w listopadzie 2022 roku.

Trudne początki bycia twórcą

Zaczęliśmy publikować. Mimo że na testy i naukę platformy założyliśmy sobie 3 miesiące, po miesiącu nie byłyśmy zadowolone z wyników. Niby wszystko szło zgodnie z planem, ale miałyśmy poczucie, że to nie jest tempo, w jakim chciałybyśmy rozwijać konto. Postanowiłyśmy skorzystać z pomocy ekspertki od TikTok, Agaty Papis-Manieckiej. Dwudniowe szkolenie dało nam porządny fundament do prowadzenia profilu firmowego. Ten moment był przełomowy. Wprowadziłyśmy zmiany wypracowane na szkoleniu i efekty przyszły szybko.

Najważniejsze zmiany wdrożone po szkoleniu:

  • Regularne publikacje
  • Stworzenie harmonogramu publikacji — planowane z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
  • Miksowanie tematów filmów — wizerunkowe, zabawne, szkoleniowe
  • Wykorzystywanie popularnych trendów do przekazania informacji o firmie
  • Publikacja filmów informacyjno-edukacyjnych o rekrutacji i możliwościach kariery w branży IT
  • Pokazywanie na nagraniach prawdziwych pracowników firmy

 

Czy tworzenie treści na TikTok się opłaca?

Jednym z celów obecności Infolet na TikTok było dotarcie z informacjami o firmie do osób z branży IT, w wieku 20-25 lat. Po pół roku miałyśmy już wiarygodne wyniki ze statystyk — cel udało nam się zrealizować w 100%.

Co nas zaskoczyło, po publikacjach merytorycznych, pomagających w rozwoju kariery, zaczęła rosnąć nam grupa odbiorców w przedziale 25-35 lat. Według ostatnich statystyk odbiorcami naszych treści są osoby w wieku 25-35 lat (54%), na drugim miejscu 18-24 lata (22%) oraz 35-44 (21%).

Liczba wyświetleń filmów z 10 000 na koniec grudnia 2022 wzrosła do 1 milion 180 tysięcy wyświetleń na koniec grudnia 2023 roku. Szacunkowy ekwiwalent reklamowy (AVE) wyniósł ponad 121 tysięcy złotych w 2023 roku.

 

Czy TikTok może być narzędziem w CSR?

TikTok i CSR w jednym zdaniu? Czy to się nie wyklucza? Nasze doświadczenia po ponad roku obecności na tej platformie mówią, że może to być świetne narzędzie wspierające działania CSR-owe.

Dlaczego?

W Infolet duży nacisk kładziemy na dzielenie się wiedzą. Edukujemy naszych odbiorców poprzez e-booki, prelekcje, udział w wydarzeniach na uczelniach. Media społecznościowe a szczególnie TikTok okazał się świetnym sposobem na przekazanie treści edukacyjnych związanych z karierą. Tematy, które są popularne wśród użytkowników aplikacji to:

  • Na co zwrócić uwagę przy pisaniu CV,
  • Czy dodawać zdjęcie?
  • Jak przedstawić przerwę w zatrudnieniu?
  • Jak odpowiadać na trudne pytania podczas rozmowy rekrutacyjnej, to tylko kilka tematów?

Co więcej, odbiorcy generują kolejne pytania, na które staramy się odpowiadać w kolejnych nagraniach.

To pokazuje, jakie wielkie jest zapotrzebowanie na wartościowe treści. Nawet na aplikacji stworzonej dla rozrywki.

Obserwuj nas na TikTok

Dlaczego to działa?

TikTok to platforma, której użytkownicy cenią sobie autentyczność i bezpośredniość. Filmy pełne humoru i wartościowych porad, pokazują prawdziwych pracowników Infolet i niedoskonałe biuro. Dzięki temu budujemy relację z naszymi odbiorcami, którzy ufają nam i cenią nasze treści. Często w wiadomościach prywatnych piszą, że dzięki naszym poradom otrzymali pracę czy pewniej negocjowali podwyżkę.

Dzięki temu projektowi nie tylko zwiększyliśmy swoją widoczność, ale także nawiązaliśmy bezpośredni kontakt z kandydatami, oferując im wartościowe treści i wsparcie w procesie rekrutacji.

Konto cały czas się rozwija i przynosi coraz większe korzyści wizerunkowe.

Podziękowania

Na koniec chcę podziękować naszym fantastycznym pracownikom (obecnym i byłym) za zaangażowanie w działania promocyjne. Bez Was – Martyna, Asia, Regina, Natalia, Olena, Kasia, Justyna, Kuba, Michał – nie byłoby możliwe nagranie tak wielu wartościowych i wiralowych treści.

Chcę także podziękować Markowi Flaga (CEO), za zaufanie i możliwość przetestowania tego niestandardowego narzędzia!

Kasia

Co to jest HR Dream Team?

HR Dream Team to nagroda, którą otrzymują najciekawsze, najodważniejsze i najskuteczniejsze projekty realizowane przez zespoły HR/ EB w firmach. Nagrodę można otrzymać w 5 kategoriach:

  • Skuteczna i przyjazna rekrutacja kandydatów
  • Rozwój talentów w organizacji
  • Kultura organizacyjna i zaangażowanie pracowników
  • Wzmocnienie zaangażowania zespołów IT
  • Wellbeing i work-life balance

To już druga nagroda dla Infolet. W 2016 roku otrzymaliśmy to wyróżnienie w kategorii Candidate experience dla projektu „Poprawa candidate experience poprzez jawność wynagrodzeń w ogłoszeniach”.

Przeczytaj case study Infolet z konkursu HR Dream Team 2016

Wyróżnienia i organizacje